MiGi-23MLD Sił Powietrznych Bułgarii
MiGi-23MLD były niewątpliwie najbardziej zaawansowanymi myśliwcami obok MiGów-29, eksploatowanymi przez Siły Powietrzne Bułgarii (Военновъздушни сили, ВВС). Warto zaznaczyć iż był to jedyny klient z państw Układu Warszawskiego użytkujący tę wersję. Dostawy pierwszych egzemplarzy ze Związku Radzieckiego miały miejsce w latach 1984-1985. Dostarczono wówczas łącznie 16 samolotów MiG-23MLD w wersji eksportowej, pozbawionej niektórych elementów wyposażenia wersji eksploatowanej przez jednostki radzieckie. Najbardziej rzucał się w oczy brak wyrzutni flar i dipoli zakłócających BWP-50, a także tzw. "zęba" u nasady mechanizmu skosu skrzydeł i wytwornicy wirów umieszczonej na wlocie powietrza do silników po każdej stronie, tuż przy krawędzi napływu skrzydła, jakże charakterystycznych cech radzieckich MiGów-23MLD. Rok wcześniej grupa bułgarskich pilotów przeszła program szkolenia na nowym typie samolotu, obejmujący również strzelanie z pocisków R-24R/T do imitatorów celów powietrznych w centrum doświadczalnym na poligonie w Astrachaniu.
MiG-23MLD nr 301 podczas prac remontowych w 1998 roku oraz nr 395 na płycie lotniska.
Otrzymane samoloty wykorzystano do zastąpienia starzejących się MiGów-21MF/PF stacjonujących w 1 Bazie Myśliwskiej Gabrownica, ulokowanej stosunkowo blisko granic Rumunii oraz Jugosławii. Samoloty malowano w 2 kolorach: oliwkowym oraz szarym oraz otrzymały oznaczenia sił powietrznych Bułgarii obowiązujące w latach 1949-1992.
Znak sił powietrznych Bułgarii obowiązujący w latach 1949-1992.
Egzemplarz MiGa-23MLD nr 211. Dobrze uwidzocznione są różnice pomiędzy standardowym MLD a wersją eksportową.
W roku 1992 dostawy MiGów-23MLD uzupełniono o dodatkowe 5 egzemplarzy otrzymanych z WWS Rosji. Nowe MiGi-23 Bułgarzy otrzymali wskutek wymiany posiadanych przez nich dotąd 3 MiGów-25RB. Samoloty te były defacto niezbyt przydatne dla tego kraju i stosunkowo kłopotliwe w utrzymaniu i eksploatacji. Warto przy tym nadmienić iż otrzymane egzemplarze pochodziły z radzieckiego 168 IAP i były weteranami wojny w Afganistanie. Nr burtowy każdego z egzemplarzy stanowiły 3 ostatnie cyfry numery seryjnego (nie dotyczy samolotów ex-radzieckich).
Egzemplarz MiGa-23MLD nr 301 otrzymanego od ZSRR w ramach rekompensaty za zwrócone MiGi-25RB.
Rzut boczny egzemplarza nr 308.
W latach 90tych wszystkie myśliwskie wersje MiGów-23 zgrupowano w bazie Dobrosławiczi.
Wszystkie posiadane MiGi-23MLD ostatecznie wycofano z eksploatacji w roku 2002.
MiG-23MLD nr 390 w muzeum w Krumowie.
Oznaczenia poszczególnych egzemplarzy MiG-23MLD Sił Powietrznych Bułgarii:
Nr linii: Nr seryjny: Nr burtowy: Data dostawy: Dodatkowe informacje:
13727 19125 305 1992 ex-WWS, Dobrosławiczi 15322 20298 308 1992 ex-WWS, Dobrosławiczi 15324 20501 301 1992 ex-WWS, Dobrosławiczi 15722 20890 300 1992 ex-WWS, Dobrosławiczi 16528 23472 302 1992 ex-WWS, Dobrosławiczi 18022 25385 385 1984 Dobrosławiczi 18023 25386 386 1984 Dobrosławiczi 18024 25389 389 1984 Dobrosławiczi 18025 25390 390 1984 Muzeum lotnicze w Krumowie 18026 25391 391 1984 Dobrosławiczi 18027 25392 392 1984 Dobrosławiczi 18028 25395 395 1984 Dobrosławiczi 18029 25396 396 1984 rozbity 15 kwietnia 1988 18420 27203 203 1985 Dobrosławiczi 18421 27204 204 1985 Dobrosławiczi 18422 27205 205 1985 Dobrosławiczi 18423 27211 211 1985 Dobrosławiczi 18424 27212 212 1985 Dobrosławiczi 18425 27215 215 1985 Dobrosławiczi 18426 27217 217 1985 Dobrosławiczi 18427 27219 219 1985 Dobrosławiczi
|